www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Ivan JAKEŠ o Dakare 2013

autor: Haro007, 3. 12. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 2) Ivan JAKEŠ o Dakare 2013

Ponúkam rozhovor s ďalšou z legiend slovenského moto športu. Ivan Jakeš sa po 5-tich účastiach na najprestížnejšom preteku planéty chystá na Dakar 6-ty krát. Okolo ročníku 2013, a nielen o ňom, sa rozvíjal rozhovor plný zaujímavostí.

Haro: Po dvoch sezónach na Yamahe a BMW si sa vrátil späť ku KTM. Vyhovuje Ti táto motorka viac ako predošlé, prípadne ako ťažká KTM v minulosti?

Ivan: Som typ jazdca, ktorý sa dokáže rýchlo adaptovať na akúkoľvek motorku a preto nemám vyslovene vyhranenú značku. Rozhodnutie smerom ku KTM bol praktický krok. Jednak má KTM najlepšie skúsenosti s rally motorkami a má vychytané muchy a hlavne je na preteku výborne zabezpečený servis. Čokoľvek sa pokazí má jazdec možnosť si kúpiť priamo v paddocku z továrenského kamióna. A to je vážna výhoda.

H: Veľa sa pretriasa spoľahlivosť 450-tok, s čím máš práve Ty asi najhoršiu skúsenosť. Bola celkovo strategicky lepšia ťažká a spoľahlivá mašina alebo nový trend?

Ivan: 690-ka bola najlepšia motorka na Dakar aká sa kedy vyrobila. Bola spoľahlivá, rýchla a stabilná. A bezpečná. Všetko sa odvíjalo od veľkého rázvoru a váhy. Preto sa motorka vo veľkých rýchlostiach správala kľudne, bola ľahko ovládateľná a výkonný motor bol vynikajúci. Nové motorky sú nervóznejšie a s menším výkonom.

H: Budeš preventívne meniť motor v polovici preteku s vnútenou penalizáciou alebo pôjdeš pokiaľ technika pustí?

Ivan: Stratégia je taká, že v polovici pretekov budeme meniť náhradný motor. Za prvú výmenu je 15 minútová penalizácia a to na Dakare nemusí znamenať veľa.

H: Riešil si na novej motorke aj nejaké vlastné úpravy?

Ivan: Všetko sme nechali pôvodné, jedine bolo dokúpené fabrické pérovanie a nastriekané kapotáže.

H: Tento rok si jazdil niekoľko motokrosov a zasvätení Ťa chválili. Bola to súčasť prípravy, či len nostalgická jazda?

Ivan: V sezóne 2013 by som sa rád pravidelne zúčastňoval motokrosových pretekov. Jednak som bol v tejto kategórii úspešný a po rokoch mi motokros znova naplno „zachutil“ a zároveň je výborný ako príprava jazdecká aj kondičná.

Zároveň chcem absolvovať niektoré extrém enduro preteky, hlavne Erzberg a Romaniacs. To je priorita.

H: Na Dakare čakáme v prípade bez pádov a technických porúch TOP 10. Je to pre Teba reálne?

Ivan: Je to reálny cieľ pre mňa. Pripravený som výborne, motorka tiež. Pokiaľ ma nezradí motor tak pôjdem naplno a dám do toho všetko!

H: Tvoj dravý motokrosový štýl s jazdou pod plynom a s častým radením vyhovuje skôr 450-kam. Cítiš sa na tejto motorke rýchlejší oproti 690-ke?

Ivan: Na takomto type pretekov som bol rýchlejší na 690-ke. Ako som už povedal: 450-ka je slabšia a pomalšia. Je tiež nervózna a nestabilná. Preto sa trate vyberajú viac technické ako v minulosti.

H: Máš vlastný tím so skromným zázemím. Môže takto jazdec reálne miešať poradie medzi továrenskými jazdcami?

Ivan: Áno, naozaj môže. Veď sa pozri na Ullevalsetera. Výhodou továrenských jazdcov ani nie je mierne lepšia technika a starostlivosť počas pretekov. Oni majú v priebehu roka prostriedky a čas na kvantá tréningov. Tým sa líšia od nás, v natrénovanosti v púštnom prostredí a v množstve odjazdených rally. Továrenskí jazdci často nie sú tí najlepší, sú najvyjazdenejší a najskúsenejší.

H: Koľko párov pneumatík a miusov berieš na Dakar 2013? Budeš olej meniť po každej etape?

Ivan: Na každú etapu beriem nové obutie vrátane miusov, tiež olej a filtre sa menia každý deň. Takže všetko 14x.

H: Na TransOrientale bolo cateringové jedlo úplne hnusné. Na Dakare je lepšie, prípadne dolaďuješ jedálniček vlastnými potravinami?

Ivan: Dakar má výborný catering a strava je chutná. Od steakov po cestoviny, množstvo ovocia a zeleniny. Nie je potrebné hľadať niečo iné, mne to stačí. Akurát raňajky sú stále s rovnakým výberom, po týždni to lezie na nervy a niektorí jazdci hundrú. Doplnky stravy každý rieši osobitne.

H: Nakoľko prehľadne je koncipovaný roadbook Dakaru, ako veľmi Ťa spomaľuje a vplýva na techniku jazdy?

Ivan: Itinerár je riešený veľmi prehľadne a profesionálne. Má všetky potrebné informácie, ale zároveň je jednoduchý. Ak sa naučíš správne čítať nespomaľuje ťa v preteku.

H: Sú aj v takejto súťaži nepresnosti v itinerári?

Ivan: Nepresnosti nie sú, je naozaj na úrovni. Pokiaľ sa vyskytnú malé či veľké korekcie na trati, organizátori všetko dopodrobna vysvetlia na večernom brífingu.

H: Čaká ťa najťažší závod sveta, si zdravotne a kondične úplne v poriadku a pripravený?

Ivan: Som pripravený tak ako nikdy. Všetky zranenia mám doliečené a cítim sa výborne a zdravý. Pokiaľ sa nerozletí motor tak ma nič nezastaví!

H: Ďakujem za rozhovor a všetci Ti držíme palce!!!

Ivan: Ďakujem aj ja a budem sa snažiť nesklamať fanúšikov.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií