www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Endurá BETA 2018

autor: Haro007, 8. 10. 2017, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Endurá BETA 2018

Tak mi nedávno zavolal Mikulec. Vraj, či neprídem na predvádzačku nových endúr Beta. No, mám síce večer v ten deň stretávku a ráno potom musím fičať popretekať posledný motokros sezóny, ale zvedavosť je silnejšia ako pohodlnosť. Veď to nejako zvládnem.

O Betkách sa verejne veľa v našich zemepisných šírkach nehovorí, no odborníci vedia svoje. Talianska továreň má za sebou bohatú históriu a do povedomia sa dostala ako výrobca trialových motoriek. Od roku 2004 sa vracia aj k segmentu endúr a dnes predáva takmer 18.000 strojov ročne. Fabrika si vyrába všetko sama, zvládla aj motory na vynikajúcej úrovni.

Výrobca Beta má iný prístup k tvorbe modelového radu ako napríklad KTM. Oranžová fabrika stavila na dvojice motoriek, pričom nižší objem je motoricky nervóznejší a vyšší z dua zase silnejší a uhladenejší. Rámy, výška sedla a ergonómia celkovo sú viac rejsové, podmienene využiteľné aj pre hobby. Beta ide na to inak a nezaprie trialové vplyvy. Sedlo je nižšie, ako býva zvykom v tomto segmente a nie je problémom v komplikovaných pasážach došliapnuť na zem. Riadítka sú s výrazným rajdom , čo umožňuje výrazne zatočiť v stiesnených priestoroch. Rám s výraznou tuhosťou dopĺňa pruženie, poberajúce všetko na technických úsekoch, aj v paľbe. Motory sú lineárne vlastnosťami a výkonmi zoradené podľa objemov.

Modely 2018 majú za sebou odtučňovaciu a spevňovaciu kúru na motoroch aj rámoch. Pruženie Sachs je vylepšené a lepšie spárované s geometriou rámu. Nové spojky lepšie odolávajú vysokej teplote, airboxy pomáhajú prie priebehu výkonu a krútiaku. Všetky ponúkané RR modely sú s elektrickým štartovaním, 4T motory sa pýšia dvojbodovým vstrekovaním.

Testy chalani umiestnili na trať pri Senici. Poznal som jej motokrosovú časť, nie enduro pasáže namotané v blízkom lese. Na začiatku krátky odpal po krosovom okruhu, potom ihneď zalomenie doprava a technicky náročný terén, niekedy koketujúci s trialom. Hlavne medzi stromami. Až ku koncu návrat na krosovku a cieľ. Našťastie bol k dispozícii aj variant so skráteným trialom a s dlhšou krosovou vložkou. Trate boli dosť jednostranne postavené. Technika, hopsanie, točky okolo nohy, hore a dolu o držku, pomedzi stromy… Krásne a náročné jazdenie, na plnohodnotný test málo rôznorodé. Chýbali kantráčové úseky s typickými terénmi. No aj tak bolo možné preveriť motorky poriadne a zistiť, čo súdruhovia Taliani vlastne pre nás upiekli.

Bielo-červená Beta má v ponuke (ak nerátam 125-ku) dva 2T hobby modely (X250 a X300), disponujúce menším a nižším rámom a motormi s uhladenejšou charakteristikou. Oficiálny názov X-Trainer napovedá o určení. Hobby jazdci, začínajúci rideri a ženy sú najčastejšími používateľmi radu X. Tieto modely som netestoval.

Nasledujú dva RR modely s 2T motormi, klasika 250 a 300ccm. Hlavne 300-ka ide na trhu na dračku, ale to asi u všetkých výrobcoch. Modely sú karburátorové. Nasleduje neobvyklá séria 4T endúr s označením RR: 350, 390, 430 a 480ccm. Podivoval som sa nad týmto rozdelením. Čo si výrobca sľubuje od motorov s takto malými rozdielmi v objeme?

Beta RR 250 2T

Dvojtakty sedlám iba na predvádzačkách, preto na nich jazdiť neviem. Ale o to viacej ma vždy prekvapia ich vlastnosti. Že nebrzdia motorom vieme všetci. Zaujímavé bude zistiť, čo urobí motor s ťažkým jazdcom v technických pasážach. Motorečka chytá na brnknutie do štartéra a začína boj o život (samozrejme z mojej strany kua). 104kg vážiaca mašina ani tak neprekvapuje pocitom ľahkosti, ten vyvolávajú všetky moderné dvojtakty renomovaných výrobcov. Skôr ma pozitívne zaskočili dva fakty. Motor stíha aj bez vstreku reagovať bez cukania od nízkych otáčok a ani raz som ho nezašliapol. A s Betou sa dá zmestiť  a otočiť všade. Geometria rámu s riadny rajd umožňujú slalom a prepletanie sa v úplne nezmyselných polomeroch a vlásočniciach. Aj najtechnickejšie úseky zvládame spolu bez problémov, len si viacej precvičujem prácu s brzdami. Napriek mäkkému pruženie je dobrá jeho progresivita. Na otvorených úsekoch je prudký nábeh výkonu a ostrú jazdu zvládne iba skúsený jazdec.

Beta RR 300 2T

Najkultovejší objem pre všetky extrémne enduro preteky. 300-ky ponúkajú mnohí výrobcovia a je si možné vybrať podľa rozdielností jednotlivých fabrík. Sadám na motorku hneď po 250-ke, nech spoznám prípadné rozdiely. Jazdné vlastnosti zostali zachované vo všetkých smeroch. Stabilita medzi stromami aj na krosovej rovinke sú príkladné. Motor je, samozrejme, výrazne iný. S väčšou silo od voľnobehu, s kultivovanejším nábehom a so všeobecne uhladenejším priebehom. Akurát maximum využije iba niekoľko odvážlivcov. Tu jednak nie je kde, no jeho možností sú v nedohľadne pre priemerného jazdca. Motorka pôsobí vyváženým dojmom vo všetkých jazdných režimoch a pre mňa jednoznačne vyhráva nad 250-kou. Nádrž na 9,5l benzínu zrejme v paľbe veľa nevydrží, no to je osud všetkých dvojtaktov (bez vstreku). Ešte raz pochválim pruženie Sachs so zdvihmi 295 a 290mm, fakt dobrá voľba.

Beta RR 350 4T

Po malej prestávke sa dostávam k obľúbeným štvortaktom, začínam s najmenším objemom. 350-ka 4T je už dlhší čas v ponuke KTM, tak porovnanie bude na mieste. 109kg motorka je opäť ovládaním v problémových miestach úplne v pohode. Vlastne ma to po dvojtaktoch ani neprekvapuje. Aj na rozbitej rovinke drží stopu príkladne. Najviac otázok však vyvoláva motor. A ten teda prekvapil.

Nikde viac v priebehu testovania nebolo cítiť trialovú konštrukčnú školu viacej ako tu. Motor je úplne zamatový, pružný a naladený od voľnobehu. To považujem pri tomto objeme za malý zázrak. Aj v najchujovejších miestach agregát podrží a nezašliapnem ho. Stredné otáčky plynulo nadväzujú na nízke. V hornom spektre otáčok zamat vystrieda príjemne dávkovateľný výkon, dostatočný na razantnejšiu jazdu. Rám a podvozok, spolu s motorom, tvoria dokonalý celok  do lesa a na super technické úseky. Ak porovnám motorku s KTM Freeride, je určite univerzálnejšia. Ponúka všetky režimy jazdenia, od čistého trialu po zábavné enduro. Za všetko môže neuveriteľne príjemný motor s ešte neuveriteľnejšou charakteristikou.

Motorka je vhodná aj pre začínajúcich jazdcov, pre baby a pre technicky zameraných pretekárov. Na otvorených tratiach bude asi strácať, ale jej priority sú úplne inde.

Beta RR 390 4T

Čo dokáže 40 kubíkov v motore? Zisťujem, že mnoho premnoho. Väčšia sestra 350-ky má čo ponúknuť. Najprv k podvozku: rám, pruženie, nastavenie 8,0l nádrž a všetko ostatné je totožné. Iba motor má inú charakteristiku, rozdiel je značný.

Po pridaní plynu sa opäť prejavuje hladkosť a príjemnosť chodu už od voľnobehu. No cítiť viacej sily, motorka ide ochotnejšie za plynom a nie je problém zdvihnúť predné koleso. No všetko je spolu naladené neagresívne a dávkovanie výkonu prekvapuje. Výsledkom je plynulosť jazdy na všetkých úsekoch a minimálna únava jazdca. Učesanosť výkonových parametrov robí z 390-ky veľmi univerzálne enduro, vhodné na hobby jazdenie aj na kantráčové súťaže.

Prítulnosť motora nepôsobí sterilne a nudne, ale súdruhovia z Toskánska zostorjili agregát, plynule prechádzajúci všetkými potrebným režimami výkonu. Tým pádom nemá jazdec k dispozícii jednu motorku s rôznym prejavom, ale viacej motoriek v jednej. Fakt.

Beta RR 430 4T

Vážnejší objem motora prináša aj adekvátne údaje vo výkone a v jazdných vlastnostiach. Váha 110kg je primeraná obsahu. Uvidíme, čo ovládateľnosť a prejav hnacieho agregátu.

Už na krátkom otvorenom úseku viem, že sedlám moju favoritku. Motor má všetko, čo potrebujem: silu odspodu, nie je príliš nervózny a ucukaný, s strednom pásme je výkonu na rozdávanie, nad tým ťahá ako divý, celkový prejav je síce uhladený, no pekne agresívny ak treba… Paráda! Dávkovanie výkonu je ukážkové na moju váhu. Motoricky si Beta 430 poradí so všetkým od technických pasáží po vypaľováky. Samozrejme, obratnosť nie je na úrovni menších 350-ka a 390-ky, ale zase príliš nezaostáva. Naproti tomu je v klasických enduro pasážach správne nadupaná bez nebezpečenstva, že nechcené pridanie vytrhne motorku z rúk.

Čiže aj 430-ka je univerzálna, ale ide viacej za plynom a svedčia jej skôr otvorené rýchlejšie trate a terény, kde možno využiť prednosti silného, no stále pružného motoru. Kopec srandy poskytne aj v lese, aj keď príliš komplikované úseky jej nesedia. DNA ju posiela do klasického endura,s mixom všetkého možného.

Beta RR 480 4T

Vyvrcholenie jazdenia aj výkonu. Ako sa dalo očakávať, 480-ky je vyslovene kladivózny typ. Motor poberie všetko, sila od voľnobehu prudko rastie s pribúdajúcimi otáčkami až niekam do neba. Oproti 430-ke nestratila nič z jazdných vlastností, no motor ju zaraďuje k silným  a nekompromisným endurám s vopred určeným využitím.

Na vypaľovacom úseku Beta zúrivo prehrabáva a udeľuje mi slušné zrýchlenia. Ihneď po nájazde do technickej pasáže musím uvážlivo narábať plynom, pretože motor síce ide pekne zdola, ale sám si pýta viac, podstatne viac. Mimo voľných úsekov dosť unavuje, napriek tomu núti svojou charakteristikou stále pridávať. Našťastie, stabilita je príkladná aj v rýchlosti. Inak neviem neviem.

Beta 480 je jednoznačne enduro na rally európskeho typu, na tie africké asi nie. Zároveň je príma náradím na dlhé výjazdy po Rumunsku, kde sa nestratí na presunoch a ani v horách. Neodpustí toľko, čo menšie sestry, na druhej strane ako tank prejde tam, kam si posádka trúfne.

Na záver

Beta nachystala na rok 2018 fakt zaujímavú kolekciu. Dvojtakty sú v karburátorovom segmente výborná klasika, ponúkajúca to čo ostatní, no v mierne odlišnom ráme. Ale absencia vstreku ich posúva mimo zorného poľa davov, očarovaných vlastnosťami a hlavne spotrebou KTM a Husqvarien.

Za unikátny považujem štvortaktnú rodinu 350 – 390 – 430 – 480ccm. Krásny rad, kde sa vlastnosti motoriek postupne menia od prítulných na beštiálne, našťastie všetko pod kontrolou. Ako stúpa objem a výkon, tak klesá uhladenosť a hravosť a je nahrádzaná športovosťou a príjemnou dravosťou. Preto si potencionálny užívateľ môže navoliť model podľa vlastných schopností a zamerania. Konkurenciu valcuje nadštandardnou ovládateľnosťou v komplikovaných úsekoch, naopak je Beta menej športovo ortodoxná v pretekárskom zmysle slova.

Bety majú povesť „držiakov“ s minimom porúch, čo pri ústretovej cene za novú motorku vytvára priaznivé predpoklady na užívanie bez útoku na peňaženku. Jediným problémom je potom predaj niekoľko ročnej motorky, pretože názov výrobcu nie je príliš známy a nízka cena je každému podozrivá.

Mojou favoritkou pri výške 180cm a váhe 92kg je Beta 430, po nej 390-ka.

Nakoniec adresujem poďakovanie Mikulcovi, Filipovi, Gabike a ostatným za príjemný zážitok, fajnový guláš a za nové jazdecké poznatky a skúsenosti.

Text: Haro, foto: Fullgas

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií