www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Dizajn veľkých endúr – nepodarky

autor: Haro007, 21. 11. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 4) Dizajn veľkých endúr – nepodarky

Tak ako sa vzďaľovali motorky od športových vzorov, tak sa aj úžitkový a praktický vzhľad menil na akúsi ruletu tvorcov s konečným výsledkom. Zatiaľ čo v minulosti sa omyly diali skôr v občasnej nesprávnej farebnej kombinácii v zbytočnej „povinnosti“ inovovať model, v novej generácii cestovných endúr je zmrdoidný dizajn pomaly pravidlom. Namiesto toho aby sa rozvíjali všeobecne platné pravidlá estetiky, skúšajú sa stále a znova šokantné riešenia bez hlbšieho rozmýšľania. Posúďte sami…

HONDA XRV 750

Inak krásna Afrika mala dve potknutia vo farebnom riešení. Obe výrazne popierali vydarené hmotové riešenie a plasty zanikali pod plochami nezmyselného kolorovania. Okrem publikovaného obrázku to bola mierne blbšia bielo cyklámenovo ružová kombinácia. Ale rýchla náprava v podobe dobrých riešení prišla vždy, Honda sa učí rýchlo.

YAMAHA XTZ 750

Supertenerka sa na rozdiel od Hondy potkýnala stále až sa tvorcovia úspešne dopracovali k úplnému popretiu vydareného dizajnu. Trvalo im 6 rokov pokiaľ motorku takto zhovadili. Fuj! Farby a grafika nijako nesúvisia s filozofiou endura, ani neoslovujú cieľovú skupinu. Dôchodcovsko romantické variácie na tento segment nepatria.

BMW 800GS

Takto vypadá úporná a nevydarená snaha o zapadnutie do radu GS. Motorka zboku vypadá, akoby sa predná a zadná časť spájali nejakým pod kapotážami vloženým zbytočným medzikusom. Zároveň voľný priestor pred valcami motora evokuje dojem zvieraťa s odhryznutým hrudným košom. Ale stačí na inak skvelú motorku zavesiť touratechácke predné nádrže eliminujúce tento nedostatok a namontovať jaštericov štít a motorka zrazu vypadá super. Asi zavolám Germánom…

SUZUKI DR 800 Big

Jediná zaváhanie starej školy je nesmrteľný Big. Robustná motorka s mega kladivom v motore asi chcela navonok ukázať silu agregátu. Až priveľa. Opticky ťažkopádny predok zdôraznený zobákom odviedol medvediu službu a divák nadobúda dojem, že sa predné koleso musí zaryť od váhy do podkladu. Škoda, Big si zaslúžil krajšie riešenie.

HONDA XL 700V

Trasalp s očakávanou inováciou nenadchol. Čudné bionické tvary korunované retro svetlom pasujú skôr do filmu o Votrelcovi. Zamotaní v množstve kriviek dizajnéri neodhadli podvedomé vnímania zákazníka a ten určite kupuje nový Transalp pre povesť a nie pre vizáž. Kus bez duše a tak žiadanej sviežosti a šmrncu.

MOTO GUZZI STELVIO

Guzzina povestná perfektným spracovaním pri Stelviu zrejme poľavila z pozornosti. Celkovo normálnu koncepciu pokazila čelná maska s vypúlenými „očami“ ála Hurka. Štít akoby odtrhnutý z úplne iného stroja pokazil dobré renomé značky. Ani sa nečudujem.

TRACK T-800

Holandská dízlová motorka čerpala pri konštrukcii rámu z LC8 a inšpiráciu potvrdila tvarovaním kapotáží v zadnej a strednej časti. Nevedno prečo dizajnér nepokračoval v započatom štýle vpredu. Namiesto toho aby sa stroj na KTM mierne podobal osadil nad predné koleso nevzhľadný a zbytočný kufor. Aby toho nebolo dosť, hlúpo umiestnil aj svetlá. Večná škoda.

HONDA XL 1000V

Ideme do finále. Bronzový stupienok hanby okupuje veľké Varadero zo začiatku produkcie. Model montovaný za cenu krátkozrakého zastavenia výroby Afriky je škaredé tlsté okrúhle čudo, pripomínajúce vypaseného hrocha. Toto patrí do čias Sovietskeho zväzu, keď si ocenenie mocipánov vyslúžilo všetko najmohutnejšie, najhrubšie a najťažšie. A hnusne nafarbené.

JAWA 650 DAKAR

Zúfalá snaha bratov Čechov o vzkriesenie svetoznámej značky skončila modelom pomáhajúcim jej do hrobu. Transformer na kolesách s prebytkom ostrých kontúr neoslovil ani domácich rodoľubov a motorku verejnosť odignorovala. Nečudo, plastom chýba ľudský prvok a roboti motorky nepotrebujú.

TRIUMPH TIGER 800

Víťazom sa stáva absolútne zmätočný výstrel na trh endúr. Motorka vystavuje na obdiv nevzhľadný motor, divoko tvarovaný a zdôraznený rám a ako u GS 800 chýbajúcu vypnutú hruď. Celok korunujú chaotické plasty rozhodené náhodne po predku stroja. Amatérsky odvedená práca „vizážistov“, absentuje akýkoľvek náznak zjednocujúceho prvku. Úplne škaredé riešenie považujem za znak opovrhnutia estetickým cítením zákazníkov. Nakopenie toľkých nepekností a ich zlé skombinovanie asi netreba viac komentovať. Síce technicky vydarený projekt, ale inak HNUUUUS!

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií