www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Dakar 2020 – veľa otáznikov, málo odpovedí

autor: Haro007, 20. 10. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Dakar 2020 – veľa otáznikov, málo odpovedí

Najznámejšia rally sveta sa nezadržateľne blíži a s dátumom rastie aj záujem verejnosti. V priebehu októbra každoročne usporiadateľ chrlí jednu informáciu za druhou a fanúšikovia postupne prepadajú ošiaľu Dakaru. O ročníku 2020 však vieme doteraz žalostne málo. Skúsme pozrieť aspoň na známe fakty a prečo je to tak.

V januári 2020 odštartuje pole pretekárov v Saudskej Arábii na 9.000km dlhú trať s 12 etapami a s jedným oddychovým dňom. Nová lokalita bola prekvapením aj pre dobre informovaných novinárov, pravidelne sa pohybujúcich v kuloároch Dakaru. ASO upieklo dohodu so Saudmi v úplnom utajení, hoci nám stačilo iba pohnúť rozumom. Veď ktorá krajina má k dispozícii ten správny kokteil (veľká púšť + veľké peniaze + veľké ego + prdí na ekoteroristov)? No predsa bohatá prebohatá monarchia Sadov, majúca potrebu odškrtnúť ďalšiu kolónku v zozname samopaší, ktoré si chcú kúpiť. Smutné.

Saudská Arábia zaberá väčšiu časť Arabského polostrova, ktorý obmýva Červené more, Arabské more a Perzský záliv. Hoci patrí geograficky do Ázie, púštna krajina viacej pripomína severnú Afriku, presnejšie Saharu. Podoba na centrálne oblasti Líbye a Alžírska sú až zarážajúce. Kompaktné skalné útvary hôr, pieskom zafúkané vádí a obrovské dunové pole Rub al Chálí by mali po 11 rokoch navrátiť Dakar do náruče plnohodnotnej púšte tak, ako sa patrí. Miestne prírodné podmienky umožňujú usporiadať grandiózne etapy s minimom presunov, s vysokými jazdnými priemermi a s pravým dobrodružstvom. Ale…

To večné ale, dokonca niekoľko ale. Po prvé doba sa zmenila. Dakar je dnes sledovaný na každom kroku, informačný pretlak núti spravodajstvo a prenosy snímať na všemožných miestach, preto niet na pravé dobrodružstvo miesto. Rozmaznaný divák cíti potrebu z tepla obývačky vidieť pomaly každý kilometer trate a ASO mu to umožní. K dobrodružstvu patrí aj osamelosť a odlúčenosť, dnes jasné pasé.

Po druhé ide o peniaze až v prvom rade. Áno, šport je dnes hlavne kšeft a zábava, továreň na peniaze a vysoká politika zároveň. Nadnárodné záujmy, bankové kontá a mocenské tenzory rozhodujú o zápolení možno viacej, ako je nám milé. Napriek tomu pani príroda nadelila krajine také dary, o akých sa rally pretekárom poslednú dekádu iba snívalo. V čom je teda problém? V Saudskej Arábii samotnej.

Stredoveko vedená krajina, kde sa v okamihu z pastierov tiav stali boháči, ukazuje svetu trpké ovocie ropného blahobytu, nadobudnutého bez poctivej práce. Na jednej strane okázalý až trápny prepych, na druhej tmárstvo hrubého zrna. Monarchia je produktom a nástrojom petrodolára a to spôsobilo mnohé komplikácie. Podporovanie agresívneho wahhábizmu, financovanie ISIS v Sýrii či prebiehajúca agresia v Jemene priniesli krajine mnoho nepriateľov. A to všetko sa odráža na organizácii Dakaru 2020. Saudom záleží na udržaní rúcajúceho sa ratingu slušnej krajiny, preto musia za každú cenu dokázať ochrániť preteky mamutích rozmerov. Pred kým? Nuž práve pred teroristami, ktorých vychovali a živili, pred odplatou Husíov z Jemenu… Z tohto dôvodu prebieha príprava zatiaľ v režime utajenia, trasy míňajú kritické hranice minimálne o 250km, nepoznáme konkrétne miesta bivakov a zoznamy účastníkov.

Otázkou zostáva oblečenie žien v kolotoči Dakaru. Ako vieme, Saudky nemajú volebné právo, nesmú bez mužského sprievodu vyjsť z domu a vodičáky im naoko povolili pred rokom. Je ťažké si predstaviť nezávislé fungovanie emancipovaných Európaniek v miestnom prostredí bez konfliktu. ASO však pristúpilo na túto hru, 16 miliónov dolárov ročne ako základný poplatok stačil na zalepenie očí, úst aj uší. Ďalšie desiatky melónov za poplatky účastníkov, prenosové práva a úplatky od tovární umlčali aj najväčších kritikov. Preto oficiálne regule Dakaru na žiadosť Arabov predpisujú tradičné oblečenie a spôsob správania sa na verejnosti. (Keby niečo podobné urobili doma Európania Arabom, tak by ich slniečkári ubili k smrti vegánskymi hamburgermi, prípadne utopili v bezlaktózovom mliečku.)

Vráťme sa k podstate  článku. Rally Dakar 2020 zostane z marketingových dôvodov v tradičnom termíne. Registrácia je pre všetky kategórie otvorená netradične až do 1. novembra 2019. Nakládka prebehne 5. a 6. decembra v Marseille. Vylodenie naplánovali na Nový rok 2020 v meste Džidda, nasledujúce dva dni zaberú administratívne a technické prebierky. 4. januára popoludní odštartujú účastníci slávnostne z pódia a 5. januára 2020 vyrazia z Džiddy do prvej ostrej etapy. Oddychový deň po 6 etapách bude v hlavnom meste Rijád 11. januára a cieľ po ďalších 6 etapách 17. januára 2020 na mieste zvanom Al Qiddiya, pár kilometrom západne od Rijádu v novom zábavnom parku.

Prvá polovica rally povedie po miestnych pohoriach, úplne odlišných od tých juhoamerických. Žiadne nekonečné hrebene, náhorné planiny, hlboký feš-feš či nadmorské výšky bez dostatku kyslíka. Skôr labyrint skalných kaňonov, kamenisté pláne a nádherné monolity, rozosiate v púšti. Nepríjemnosti môže spôsobiť silný vlhký severovýchodný vietor s teplotou do 10°C, vanúci bez prestania od vysokého iránskeho pohoria Zagros. Druhá polovica bude o dunách v takom meradle, na aké spomínajú pamätníci Dakaru v slávnych 80-tach a 90-tych rokoch. Piesok Arabského polostrova je veľmi bledý, oslepujúci a s malou mernou hmotnosťou. Spolu s jeho značne mäkkou konzistenciou predstavuje pre jazdcov dosť veľký problém, otupujúci zrak a pozornosť, uberajúci sily a ničiaci motory 450-tok.

Podčiarknuté a zrátané: máme sa na čo tešiť. Ak nepadne režim a do zápolenia nezasiahnu politicko-vojenské činitele, bude Dakar 2020 parádny. Sakra, iný v takejto púšti ani nemôže byť. Je veľký predpoklad, že pretekári a priaznivci sa dožijú normálneho „afrického“ Dakaru. Síce v modernom šate, ale predsa len v takmer autentickom prostredí.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií