www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Dakar 2019 – Yamaha

autor: Haro007, 29. 12. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Dakar 2019 – Yamaha

Tri ladičky začali ako prvé vážne presadzovať objem do 450ccm. Po odchode Peterhansela a Superténeré po roku 1998 Yamaha už nepostavila plnohodnotný rally špeciál a posielala na Dakar viac menej upravené endurá s motorom 450ccm. Ten samozrejme nestíhal v otvorených afrických terénoch nadupaným dvojvalcom a veľkoobjemovým jednovalcom. Ale v technicky komplikovaných etapách francúzsky nosáň Fretigne dokázal vyhrávať.

Po oficiálnom stanovení maximálneho objemu do 450ccm Yamaha z danej situácie nijako neprofitovala, pretože prerobené enduro nestačilo motoricky ani jazdnými vlastnosťami  za konkurenciou. Smutné účinkovanie občas rozjasnili výsledky, idúce na vrub viacej jazdcov ako techniky a ani angažovanie Despresa neprinieslo zásadný obrat.

Medzičasom však Japonci na model osadili po vzore KTM motokrosový motor, popracovali na geometrii a inak nevzhľadná motorka začala pripomínať rally špeciál. Jej chvíle prišli vlani v Peru, kde odvážny Van Beveren dokázal v priaznivých terénoch atakovať celkové prvenstvo. Komplikované duny anulovali prednosti KTM a Hondy vo vysokých rýchlostiach a Yamaha sa dostala do vedenia. Až pád v riečisku znamenal koniec nádejam. (V širokých riečiskách sú v roadbooku iba základné výstrahy, pretože jazdci volia rôzne stopy a nie je možné popísať nebezpečenstvá tak, ako na ceste.)

Peru ako jediná hostiteľská krajina Dakaru 2019 nahráva vytipovanými terénmi s prevahou dún Yamahe (a hlavne Van Beverenovi) tak, ako nikdy predtým. Továreň konečne pochopila šancu a v podstate dobrú rally motorku ešte vylepšila na poriadny dakarský špeciál. Angažovala troch osvedčených jazdcov, štvrtý Franco Caimi (ARG) je zranený.

Adrien Van Beveren (FRA) miluje piesok a duny, preferuje kratšie a divokejšie etapy. Jeho motokrosový štýl je často prezentovaný vo videách z ročníku 2019. 27-ročný jazdec si verí a po vlaňajšom zranení z 10. etapy (zlomená kľúčna kosť a prepichnuté pľúca) je úplne v poriadku. Treba podoktnúť, že naozaj patrí do úzkej skupiny adeptov na celkové víťazstvo.

Xavier de Soultrait (FRA) je tiež čertovsky rýchly, no nie vždy paľbu zvláda a padá, rozbíja motorky aj seba. Peru mu sedí rovnako ako Beverenovi  a nová motorka tiež. Pokiaľ vydrží nezranený do konca súťaže, môže byť vo výsledovke poriadne vysoko.

© RallyZone – Edoardo Bauer

Rodney Faggotter (AUS) je známy vyrovnanými výkonmi a preto dostal v tíme opäť úlohu nosiča vody. Jazdí dostatočne rýchlo, aby bol nablízku špičke v prípade problémov, zároveň nepadá a spoľahlivo naviguje. Jeho prvotnou úlohou je kryť chrbát kolegom, ale má šancu na prvú 15-ku.

Vylepšená Yamaha WR450F nesie veľký nápis TENERE, ako odkaz na bývalé slávne roky modrobielej značky a snahu o vzkriesenie zašlej slávy zároveň. Motorka je konkurencie schopná v plnej miere na podmienky v Peru, kde nebudú extrémne rýchle etapy. Zmeny sú badateľné v posledných dvoch rokoch hlavne v pružení a ráme, motor má potrebné parametre o rok – dva dlhšie.

Yamaha aj Honda chcú nadviazať na dávne úspechy, KTM má v pláne neprerušiť nekonečnú víťaznú sériu… Vypadá to na parádny boj, hurá!

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií