www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Dakar 2019 – Peru a ešte raz Peru

autor: Haro007, 18. 11. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Dakar 2019 – Peru a ešte raz Peru

Peru bude zrejme znamenať, konečne po roku 2008, návrat ku koreňom Dakaru. Nemám na mysli úplnú zmenu v zmysle korektnosti a spolupatričnosti, toto už v súčasnom ponímaní športu možné nie je. Hovorme skôr o terénoch, pozostávajúcich z dún, piesku, vyprahnutej krajiny a otvorených priestranstiev. Po sérii omylov ohľadne usporiadateľských krajín, kedy vlastne iba Čile a zopár terénov v Argentíne zodpovedali zabehanej predstave o púštnej rally, sa konečne organizátori spamätali. Čile sa do programu asi nedostane, pretože príliš urazila ASO. Argentína už nemala čo ponúknuť a Bolívia je nepríjemnou spomienkou na to, ako rally vypadať nemá.

Po rokoch siahli orgas na pravú púšť, bez naháňania sa za jalovými kilometrami, ktorých súčtom ohúria publikum. A musel to byť radikálny rez medzi akcionármi ASO: Dakar 2019 bude mať „iba“ 10 súťažných etáp a jeden oddychový deň, celkovo bude merať 5.000km a z toho 3.000km špeciálok. Na pohľad sranda, lenže okolo 70% bude tvoriť piesok a duny!!! Ten, kto duny jazdil, vie o čom píšem. Okrem divokej orientácie čaká na účastníkov riadne peklo. Duny v Peru sú obrovské, komplikované a so strmými záveternými hranami.

Ak k tomu prirátame teplo (lebo Peru je dosť na severe južnej pologule, čiže blízko rovníku), tak bude prejazd dunových polí očistcom na zemi. Trate sú sústredené relatívne na malom priestoru, v juhozápadnej časti krajiny. Tá poskytuje dostatok púští s dunovými poľami, s vyprahnutou krajinou, s vyschnutými riečiskami aj s vysokými horami. Toto všetko púštna rally potrebuje. Ak k tomu pripočítame ťažkú navigáciu, bude zrejme Dakar 2019 napínavý od začiatku do konca. Bude rozhodovať technika, neskutočná kondícia, poctivá navigácia aj šťastie.

Vzhľadom k nádielke ostrých kilometrov, teda cca 300km na deň, sú trate už úplne koncipované pre novú generáciu motoriek. Nemám na mysli objem 450cm ako taký. Ten v podstate kopíroval ťažké motorky s motokrosovým motorom. Úplne nová generácia strojov sa od roku 2018 dostala výkonom pred ostré motokrosové špeciály, suchou váhou ich takmer atakuje a ovládateľnosť sa im približuje. Pritom stabilita vo vysokých rýchlostiach zostala, neuveriteľné.

Peruánsky piesok je na pohľad úplná sviňa, niečo medzi Záhorím a Senegalom. Ťažko čitateľné hrany  a jamy, podobné ako servíruje v Afrike Tunisko, okorenia pretekárom jazdu. Plný plyn, výborný podvozok a predvídanie asi rozhodnú o umiestnení v jednotlivých etapách.

Bude zaujímavé sledovať našich dvoch účastníkov. Števo Svitko piesok miluje, no duny Peru sú zradné. Mohol sa o tom presvedčiť pri dvoch nekontrolovaných skokoch za dunu, kde sa problematicky určovalo miesto zlomu.

Štýl Ivana Jakeša, ako poriadneho motokrosára, tiež vyhovuje jazde v piesku a v dunách. Otázkou zostáva, nakoľko 45-ročný jazdec dokáže konkurovať nabúšenej omladine s množstvom najazdených rally kilometrov ročne.

Števo bude sedlať najnovší model KTM Rally Replica, Ivan ten predošlý, ale tiež so striekačkou. Štefan sa facebooku vyjadril, že je neuveriteľné, kam sa zase KTM v konštrukcii motorky pohla. Stroj je opäť ľahší, ovládateľnejší, stále v rýchlostiach stabilný a výkonnejší. Motor točí o viac ako 2.000ot/min ako bývalý karburátorový a o 300ot/min viac ako predošlá striekačka. Výsledkom je podstatne vyšší výkon, no predpokladaná výdrž sa znížila zo 400-600mth na asi polovicu, prípadne ešte menej. Vývoj zastaviť nejde a aj tak považujem za zázrak, že moderné motory toto trápenie až po obmedzovač vydržia a nerozsypú sa po 5 minútach jazdy.

Po rokoch sa fanúšikovia opäť tešia na Dakar. Situácia vypadá, že konečne prestanú klesať počty prihlásených a Peru môže znamenať zvrat v smerovaní rally. Či to tak bude naozaj, musíme počkať do januára 2019.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií