www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti

autor: Haro007, 18. 1. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) 50, 125, 140 a 230 ccm – testy motoriek pre deti

Každý milujúci rodič chce aby potomok šiel v jeho stopách. Aj motorkár. Ako na to?

Poznáte to: o dieťa sa bojíme, dávame pozor aby sa nebodaj nič nestalo. Vylučujeme z jeho života všetko nebezpečné, hlavne motorky. V 16-tich bez nášho vedomia sadne na 150-koňovú mašinu v snahe trochu pomachrovať. V lepšom prípade skončí v špitáli, o horšom radšej pomlčím…
Alebo: dieťa od mala vedieme pod dohľadom k zodpovednosti pri jazde. Učíme ho základy údržby, budujeme vzťah k motorkám aj k hodnotám. A vytvárame pevné puto navzájom. Čo si vyberieme?
Syn narodený po dvoch dcérach vybičuje otca – motorkára k maximálnemu úsiliu o jeho zaradenie do rodiny rovnako „postihnutých“. Rodič má iba jeden pokus ktorý nesmie pokaziť. Preto pár rád o detských motorkách podobným otcom. Od človeka nemajúceho na potomka nároky v podobe pretekárskych ambícií. Jazdíme spolu iba pre radosť a s radosťou. O strojoch tohto zamerania je článok.

Morini 50 ccm – 2T

Vo veku necelých 6 rokov je čas na motorku. Adamko mal vzťah k dvom kolesám, na bicykli ako 5-ročný absolvoval so mnou aj cestu do Nitry a späť (30 km po kopcoch). Odvtedy je bicykel súčasť jeho prípravy, zdroj kondície, citu pre rovnováhu a nástroj nacvičovanie rôznych chlapčenských hlúpostí.
Angelo, taliansky kamoš mi v slabej chvíli ponúkol motorečku, ktorá bola pre jeho miminko ešte veľká, pre môjho syna akurát. Rovno ju nakladám do auta, beriem aj prilbu. A doma nie je radosti konca. Dopĺňam chrániče, praveký ladviňák,  rukavice a ideme na vec.

Motor

Dvojtaktný stojatý jednovalec, vzducháč, obsah 48 kubíkov, automat bez kvaltov. Na trhu sú ich množstvá. Výkon neznámy, ale značný, ide ľahko do otáčok. Po pridaní plynu nasleduje plynulý záber, bez trhania. Ideálna konštrukcia pre malého začiatočníka.
Karburátor klasický, s dvojpolohovým sýtičom, štartovanie na kopačku. Chytá výborne pri všetkých teplotných režimoch, zahrievať netreba dlho. Po pridaní sýtič automaticky vypne.

Rám

Jednoduchý trubkový. Vpredu upside-dovn, vzadu centrál. Jazdné vlastnosti optimálme pre danú kategóriu. Najmenší pretekári začínajú práve na takýchto strojoch. Ovládanie sa prispôsobilo účelu – na riadítkach je plyn a páčky oboch bŕzd, nohy neovládajú nič. Brzdy bubnové, dobre dávkovateľné. Nádrž asi 2 litre, treba nalievať zmes 1:50 (nemá vlastné olejové čerpadlo).
Rozmer ráfov už neviem, niečo okolo 10“. Veľká zadná rozeta reťazového náhonu pracovala dobre.
Celkový dizajn na úrovni, aj kvalita spracovania.

Hodnotenie

Motorka bola ideálna na naučenie základných návykov. Po niekoľkých minútach je dieťa schopné samo jazdiť, rozbiehať sa aj zastavovať. Jednoduché ovládanie, výborný motor aj podvozok, milosrdné brzdy a očarujúci vzhľad vzbudili u syna dostatočný záujem o motorky. Naučil sa jazdiť, prechádzať cez väčšie nerovnosti a aj absolvovať náznaky driftov v zákrutách.
Počas celej prevádzky (rok a pol) som iba mazal reťaz a dolieval benzín. Motorka šliapala bezchybne, absolvovala niekoľko kotrmelcov a synátor pochopil, že motorkovanie je síce zábava, ale má svoje úskalia. Ku koncu jeho záujem ochabuje a motorka sa vracia majiteľovi. Vďaka, Angelo! Proste európska kvalita, Čína nás vtedy iba čakala.
Motorka je určená pre jazdcov vo veku 5 – 7 rokov, zvládne aj vážne terény a hrubé zaobchádzanie.

Poruchy – žiadna
Doplnky – nič
Váha   cca 45 kg
Cena – vyše 1.000.-€

X-motos 125 ccm – 4T

Po takmer dvojročnej prestávke som usúdil, že nastal čas pre ďalší stupeň výuky. V Komárne kupujem novú motorku čínskej výroby so štvortaktným motorom. Potom štartujeme do Viedne, Louis v jesennom výpredaji zabezpečuje výstroj mne aj synovi. Odpaľujeme nový level jazdenia. Najprv iba malý okruh kúsok za miestnym obchodom, ale so skokom a nesmelými driftami, neskôr detské krosové dráhy v okolí. A nakoniec off-výjazdy dlhé do 50 km.

Motor

Ležatý štvortaktný dvojventilový jednovalec, chladenie vzduchom, kópia legendárneho motoru Honda. Výkon 10 koní, s výborným spodkom a dobrým ťahom. Štartovanie na kopačku, chytal na prvý šup. Trojpolohový klasický karburátor so sieťkovým filtrom. Manuálna 4-stupňová prevodovka aj spojka. Sekundárny pohon reťazou. Výfuk nespárovaný s motorom, bolo ho treba „vyladiť“. Diera s priemerom 10 mm sa ukázala oko optimálna, motor ožil a prestalo ho dusiť.

Rám

Trubkový chrbtový, motor je zavesený zhora. Klasická vidla vpredu, centrál vzadu. Ráfy 14“ vpredu a 12“ vzadu. Kotúče na oboch kolesách, brzdy sú svetlou stránkou rámu. Ovládanie totožné v veľkými motorkami. Nádrž 3,5 litra, benzín tečie samospádom.
Dizajn aj spracovanie poplatné krajine vzniku.

Hodnotenie

Úplne rozdielne hodnotenie motora a rámu.
Motor veľmi vydarený, spoľahlivý, výborne štartujúci. Výkonové parametre dobrá vzhľadom ku váhe, na 4-ke ťahal aj so mnou hore kopcom ako nič. Mierne zaostáva prevodovka, radenie nie je vždy presné a často blbne neutrál. Spojka jednoduchá, lamela v oleji, nie zrovna ľahko naštelovateľná. Motor ako celok hodnotím kladne, s malou spotrebou (1,5 l/mh), slabinou je primitívny vzduchový filter v továrenskom vyhotovení.
Rám je iná kapitola. Čínsky výmysel v čínskom vyhotovení. Prvý polrok bol v znamení vychytávania nedostatkov a bolo ich neúrekom. Po takejto predčasnej generálke bola motorka spôsobilá na bezpečnú jazdu.
Za investované peniaze bol účel splnený. Adamko sa rýchlo naučil jazdiť s manuánou prevodovkou, odraďovať s medziplynom. Potom skákať a hlavne jazdiť v stupačkách. Všetko opísané je limitované rámom s malými zdvihmi. Napriek tomu sa zvládol všetko potrebné na prechod k prvému vážnejšiemu stroju. Je zrejme lepšie kupovať takúto motorku od niekoho, kto všetky poruchy odstránil, potom môžete jazdiť donekonečna. Ivan Komár (kupec) mi avizoval, že doteraz fachčí v poriadku.
Tento stroj považujem za vhodný ako prvú naozajstnú motorku hobby jazdcom vo veku 8 – 12 rokov. Znesie aj menšie skoky a divokú jazdu ľahších jedincov, ale nie je v dlhodobom horizonte na takúto záťaž dimenzovaná. To sa týka podvozku, motor s vhodným vzduchovým filtrom musí vydržať.

Poruchy – Prasknutá objímka výfuku, výmena simeringov v predných tlmičoch, takmer nefunkčný zadný tlmič (a s nedotiahnutou maticou), chýbajúce puzdro zadnej vidly, chybný vymedzovač riadenia, mäkká zmes a tenké plášte, všetky skrutky a matice ako z plastelíny, vadné silentbloky na riaditkách.

Doplnky – nič
Váha – 65 kg
Cena – 550,-€

X-motos 140 ccm – 4T

Rýchly rast potomka a limitujúci podvozok vyprovokoval kúpu ďalšej motorky. Jednoznačné inklinovanie syna k štvortaktom zúžilo výber a znovu kupujem funglovku z Číny. Motor koncepčne identický s predošlým, s objemom 140 ccm, výkon 14 koní, 4 kvalty. Tu sa jednalo o vyššiu kvalitu (japonská licencia) a pribudol na počudovanie účinný chladič oleja. Spúšťame pruženie na minimum, oceňujeme perfektný zvuk a začíname jazdiť.

Motor

Znovu osvedčená licenčná Honda, ale viac vyšpikovaná. Chladenie valca je vzduchové, dodatočné olejové zabezpečuje normálny chod aj v horúčavách. V lete sa osvedčilo. Ostatné po starom – 4 rýchlosti, 2 ventily, CDI zapaľovanie, naprd karburátor aj filter. 14 koní, znovu malá spotreba aj pri stálej ostrej jazde. Štartovanie opäť vynikajúce, sýtič má 3 polohy. Pribudla novinka – motor je citlivý na optimálnu teplotu, preto ho treba dlho zahrievať. Potom šliape. Pozornosť treba venovať karburátoru, je možnosť viacerých druhov. Mali sme originál japonský, ale nie top a motor pri prudkom pridaní z voľnobehu dusilo. Natrápil som sa, ale tento fakt som úplne neodstránil. Výfuk super, aj zvuk.

Rám

Nastali výrazné zmeny oproti 125-ke. Silný ľahčený rám nesie stopy reálneho krosového vzoru. Opäť so zaveseným motorom, prednou prevrátenou vidlicou a zadným centrálom, všetko nastaviteľné (predok skôr symbolicky). Nádrž 3,5 litrová, zadný pohon reťazou. Kotúče na oboch kolesách, k tomu pancierové hadice. Ráfy 17“ vpredu a 14“ vzadu, pneumatiky a duše tenučké ako papier. Defekt dostanete aj na konáriku z agátu. Dizajn dobrý, spracovanie konečne na úrovni, akurát zvary rámu sú stále také polohrubé čínske, ale pevné.

Hodnotenie

140-ka je  vážna motorka. Výkon dobre dávkovaný, silný krútiak a celkom dobrý rám znamenali pre syna výrazný posun vpred. Jazda po priemernej  krosovej trati už nie je problémom, motorom sa dajú robiť drifty aj strmé výjazdy. Vadia malé zdvihy predného perovania a mizerné struny v nich. V prípade dlhšieho vlastníctva by prišlo k ich výmene. Zadok bol O.K.
Spôsob jazdy – aj nešetrný – sa motorky akoby netýkal. Rám s motorom konečne tvorili vyvážený celok a Adam (už nie Adamko) začína pravidelne otravovať ohľadne jazdenia. Rád sa nechám pravidelne ukecať. Okrem mizerných brzdových platničiek, reťaze a klzáku rám nebolo treba upravovať.
Na tomto zázraku čínskej techniky možno pustiť dieťa s určitými skúsenosťami. Silný motor a nekompromisný podvozok môžu pre ľahkého neskúseného dengľavca predstavovať problémy. Motor je spoľahlivý, pokiaľ nejaký citrón nezabudne dotiahnuť maticu na prídavnom zotrvačníku motora. My sme mali to šťastie, od vibrácií sa 2x odlomila skrutka na stojane (drží aj stupačku) a to sme v poli neopravili. Po odstránení tejto banality motor bežal super. Neutrál znova občas blbne, aspoň syn cibril cit v nohe.
Motorka je určená jazdcom vo veku 11-14 rokov s určitými skúsenosťami. Jazdili sme v lete na zatáčkovú pieskovú minitrať da Jatova a na Hrušťov. Tam Adam do nemoty krúžil a skúšal ozajstné jazdy s dostatočným výkonom na obstojnom podvozku. Motor sa neprehrieval ani pri dlhom trápení na prvých dvoch prevodových stupňoch. V stupačkách sa dá jazdiť dlho predlho, predné pruženie preverí silu jazdca v trapézach a ramenách. Vzhľadom k váhe a výške stroja možno bezpečne rozoznať pripravenosť mladého jazdca pre vyššiu kubatúru. U Adama nastal tento stav zakrátko a motorku o 8 mesiacov jednoducho vyrástol nielen z dôvodu rýchleho fyzického rastu.
Napriek krátkej dobe vlastníctva a niektorým poruchám považujem kúpu za dobrú investíciu. Syn sa posunul jazdecky a hlavne nadšením tam, odkiaľ niet návratu – medzi motorkárov!!!

Poruchy – uvoľnený zotrvačník motora, takmer hneď natiahnutá žuvačkoidná  reťaz, zhorené brzdové platničky, nutná výroba vlastného klzáku na reťaz, rozpadnuté tesnenie pod karburátorom, problematické nastavenie karburátoru a odpálený kábel vo vnútri bužírky (poruchu bol problém nájsť, znovu banalita), plastelínové skrutky a matice, nové duše a plášte, odtrhnuté plynové lanko.

Doplnky – chrániče na ruky
Váha – 78 kg
Cena – 1.200,-€

Honda CRF 230 F

Príležitosť idúcu okolo treba využiť. Ak sa stretnú náhody v podobe dobrej ponuky, dostatku peňazí, synových narodenín a jazdeckej odôvodnenosti – netreba váhať. Ja som neváhal ani sekundu. Chalani z Moto-Benc z Nitry mi najprv poradili tento model (CRF 230 F 2007), potom aj dodali za viac ako ústretovú cenu v expresnom čase. Majú to u mňa!
Honda CRF 230 je dospelácky offrovďácky motocykel s malými úpravami, aby bol využiteľný aj pre vekové kategórie od 12 rokov. Podmienkou je určitý vzrast (aspoň 155 cm – dočiahne špičkami na zem) a jazdecké skúsenosti.
Adam na narodeniny od radosti pol hodinu hopsal ako zajko po garáži. Od pýchy som skoro pukol. Krásny, silný a plnohodnotný stroj oslovil aj mňa.

Motor

Stojatý štvortaktný jednovalec, rozvod OHC s dvomi ventilmi. Chladenie vzduchom, štartovanie elektrické, 6-stupňová prevodovka a výborná poloautomatická spojka. Výkon asi 20 koní, výborný spodok, ploché krivky, kultivovaný chod. Reťazový pohon. Výfuk super (bez homologizačnej vložky).
Zmes zabezpečuje karburátor s air-boxom a filtrom, pri štarte poslúži 3-polohový sýtič.
Agregát je rozmerovo malý, ľahký. Zahrievať treba dlhšie (ale je december), potom možno jazdiť bez kompromisov.

Rám

Trubkový kolískový oceľový. Klasiické pruženie vpredu, centrál vzadu – zdvihy 245 mm. Vpredu bez možnosti nastavenia. Ráfy 21“ vpredu + kotúč, 18“ vzadu s bubnom. Ovládacie prvky, posed aj spracovanie typické honďácke – nie je čo vytknúť. Vpredu je enduro svetlo , svieti pri idúcom motore. Nádrž 8 litrov, plasty a polepy na úrovni.

Hodnotenie

Motorke prakticky nie je čo vytknúť. Výborný motor s hladkým chodom od voľnobehu až k maximu, ľahučké radenie, dobrá spojka. Jazdné vlastnosti ozaj dobré, takmer necítiť nárast váhy. Pruženie pracuje tak ako má, rovnako brzdy. Veľké ráfy s výbornými pneumatikami v už v základnom prevedení boli pre syna príjemným prekvapením. Po chvíli sa cítil zžitý s motorkou a rovno sme blatom zamierili na Pereš.
Motorka s mierne zníženým rámom ja výbornou voľbou pre mladých chalanov skôr, ako budú zrelí na ostrú 250-ku alebo 400-ku. Všetko pracuje tak ako má, motor a rám tvoria vyvážený celok. Posed aj postoj sú pohodlné a praktické. Jazda umožňuje zvládať všetky druhy nástrah, podvozok je naladený hybridne enduro-krosovo. Sopliakovi to akurátne vyhovuje, veľmi pochvaľuje jazdné vlastnosti a pružnosť motora.  Akurát ju 45-kilový chrúst ešte nedokáže zodvihnúť zo zeme. Diagnóza „motorkár“ je potvrdená, som spokojný.
Dizajn aj spracovanie sú na vysokej úrovni, nie je čo riešiť a opravovať. Hondu CRF 230 F považujem za ozaj vydarenú koncepciu patriacu do rúk mladým skúseným jazdcom, ale aj dospelým hobíkom. Jednoduchá, nenáročná s celkom prijateľnou cenou. Akurát nesprávne tvarovaný predný blatník zabezpečí, aby časť blata skončila jazdcovi v ksichte. A sranda v podobe bubnovej brzdy vzadu.

Poruchy – nič
Doplnky – hliníkové chrániče rúk, penový chránič na hrazdičke, zadné svetlo
Váha – 105 kg
Cena – niečo nad 4.000,-€, šikovnejší za menej

Písať by sa dalo dlho, zameral som pozornosť na základné vlastnosti motoriek s prihliadnutím na ich slabé stránky. Ak niekomu pomôžem v rozhodovaní – článok splnil účel.  Konkrétnejšie otázky vyriešime v diskusii.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií